Svar: Saltvand og ferie

2. juni 2009

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Sanne

Badevandet herhjemme (især i pinsen - uha) er nok lige koldt nok for så lille en fyr ... :) men til sommer, når I er på Kreta, vil han godt kunne klare en kortvarig dukkert og vil sikkert nyde at kunne stå lidt i vandkanten og fornemme bølgerne der ruller hen mod hans tæer.

Han kan sagtens tåle at bade i saltvand, det er fuldt ud på højde med klorvand. Nogle gange er havet også lunere end poolen, det afhænger helt af hvor man er, strømforhold, om poolen ofte er i skygge osv. Havet kan dog virke voldsomt på så lille en fyr, bølgerne, den brusende lyd osv. så nogle gange bliver børn lidt mere utrygge ved stranden, end de f.eks. gør i en babypool.

Normalt siger man at 30 grader er minimum, det er lækkert i et badeland, men for koldt i et decideret varmtvandsbassin. Børn over 3 år, kan være i vandet uden at fryse alt for meget, men de nyder det ikke, som de ville nyde 32 grader. Børn under 3 år fryser meget hurtigt og skal ikke være i vandet for længe - det bliver meget hurtigt ...

Annonce

... for koldt for en dreng på kun 10 måneder.

Temperaturen og måden vandet føles på afhænger også af hvordan luften er og netop på Kreta i sommerferien, vil der sandsynligvis være rigtig varmt, på stranden og i vandkanten vil der sikkert være dejligt. Man kan sagtens forestille sig at vandtemperaturen når op på måske 27-28 grader og det vil måske på grund af vejret føles varmere end det er :o) Alternativet kan være at man medbringer eller på stedet køber en balje eller et lille soppebassin, hvori man kan komme lidt vand, som hurtigt varmes op af solen - det kan være en måde at bade barnet på uden at det bliver for koldt ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Husk også at solens stråler er skarpe og at genskind fra hav og sand kan give ekstra risiko for solskoldning. Det er derfor vigtigt at der er mulighed for at have jeres dreng i skyggen, når I er på stranden og det er også vigtigt at han har soltøj på, sommerhat og masser af solcreme :o)

Håber I får en rigtig dejlig ferie, det lyder i hvert fald skønt! Rigtig god fars dag :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder