Svar: Saltvand og ferie
2. juni 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Sanne
Badevandet herhjemme (især i pinsen - uha) er nok lige koldt nok for så lille en fyr ... :) men til sommer, når I er på Kreta, vil han godt kunne klare en kortvarig dukkert og vil sikkert nyde at kunne stå lidt i vandkanten og fornemme bølgerne der ruller hen mod hans tæer.
Han kan sagtens tåle at bade i saltvand, det er fuldt ud på højde med klorvand. Nogle gange er havet også lunere end poolen, det afhænger helt af hvor man er, strømforhold, om poolen ofte er i skygge osv. Havet kan dog virke voldsomt på så lille en fyr, bølgerne, den brusende lyd osv. så nogle gange bliver børn lidt mere utrygge ved stranden, end de f.eks. gør i en babypool.
Normalt siger man at 30 grader er minimum, det er lækkert i et badeland, men for koldt i et decideret varmtvandsbassin. Børn over 3 år, kan være i vandet uden at fryse alt for meget, men de nyder det ikke, som de ville nyde 32 grader. Børn under 3 år fryser meget hurtigt og skal ikke være i vandet for længe - det bliver meget hurtigt for koldt for en dreng på kun 10 måneder.
Temperaturen og måden vandet føles på afhænger også af hvordan luften er og netop på Kreta i sommerferien, vil der sandsynligvis være rigtig varmt, på stranden og i vandkanten vil der sikkert være dejligt. Man kan sagtens forestille sig at vandtemperaturen når op på måske 27-28 grader og det vil måske på grund af vejret føles varmere end det er :o) Alternativet kan være at man medbringer eller på stedet køber en balje eller et lille soppebassin, hvori man kan komme lidt vand, som hurtigt varmes op af solen - det kan være en måde at bade barnet på uden at det bliver for koldt ...
Husk også at solens stråler er skarpe og at genskind fra hav og sand kan give ekstra risiko for solskoldning. Det er derfor vigtigt at der er mulighed for at have jeres dreng i skyggen, når I er på stranden og det er også vigtigt at han har soltøj på, sommerhat og masser af solcreme :o)
Håber I får en rigtig dejlig ferie, det lyder i hvert fald skønt! Rigtig god fars dag :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske